Bikefit

I dit bikefit tager jeg udgangspunkt i dig, og de udfordringer du kommer med. Jeg får cyklen tilpasset så du kommer til at sidde mest optimalt, og undgår unødige belastninger af muskler og led, som med tiden kan føre til fx afklemning af nerver, ondt over lænden eller ondt i knæ eller hofter.

Jeg mener ikke computere og tabeller kan tage højde for muskulære og anatomiske skævheder i kroppen. Derfor bruger jeg ikke sådanne til at regne os frem til din siddestilling på cyklen, jeg bruger min faglige viden, mine øjne og hænder. Denne individuelle tilgang er en vigtig detalje i bikefitting.

Med min uddannelse som kropsterapeut har jeg en unik indsigt i hvordan sammenspillet mellem din fysik og position på cyklen går op i en højere enhed. læs mere på min side omkring kropsterapi her www.bodyperform.dk

Jeg starter med at undersøge dine fødder. Foden er kroppens fundament og dens stilling har stor betydning for den øvrige del af kroppen fx dit bækken.

Hvis dit bækken er lidt skævt kan det rettes op via dine fødder. Ved et skævt bækken eller benlængde forskel træder man ikke lige meget med begge ben.
Dette retter jeg op via bl.a. wedges, skoindlæg og afstandskiler for korrektion af benlængde. Herefter vil man træde lige meget med begge ben og derved træde flere watt ud i pedalerne. Derefter undersøges eventuelle skævheder i ryg og den øvrige krop.​​

​Mens du cykler retter jeg bl.a. sadelhøjde, sadel setback, længde og højde på styret. Jeg tjekker at dine knæ sporer lige – så du ikke har unødige belastninger i fødder, knæ og hofte.

Efter bikefittet modtager du en bikefit rapport med opmålingen af din cykel, samt en beskrivelse af de anbefalinger jeg har til dig.

Læs mere her hvad dit bikefit indeholder.